מה זה דימוי עצמי?

דימוי עצמי, למעשה, היא הדרך שבה אנו תופסים את עצמנו. העצמי, מורכב מהמחשבות, האמונות, המיומנויות והיכולות, והמראה החיצוני. הדימוי העצמי מורכב מהערכה עצמית המשפיעה על רמת הבטחון העצמי.

דימוי עצמי שלילי או חיובי, חולש בדרך כלל על כל המרכיבים. אדם הסובל מדימוי עצמי נמוך, תופס את מחשבותיו, אמונותיו, יכולותיו והמראה החיצוני שלו בהערכה שלילית, מה שמשפיע על הבטחון העצמי שלו.
חוסר בטחון כפי שנוהגים לכנות אנשים בעלי דימוי עצמי נמוך, מתבטא בתפיסה עצמית המשווית לכלל. הוסבלים מדימוי עצמי נמוך נוטים לתפוס עצמם כחלשים, קטנים, דימוי גופני שלילי המתבטא בהפרעות אכילה, עיסוק אובססיבי במראה חיצוני או באישיות ושימת משקל רב לפרטים הללו. למעשה, המשקל הרב והאנרגיה המושקעת בעיסוקים אלו, מחלישה ומשפיעה על איכות החיים.
החיים בעידן המודרני, מביאים איתם חשיפה מתמדת לאמצעי התקשורת והמדיה. המדיה מוצפת דימויים ויזואלים של מראה, בטחון ותפיסה עצמית אידיאלית שניתן לכנותם כ"מיתוס היופי". בעידן הנוכחי בעולם המערבי, נדמה כי מראה חיצוני הוא מדד מרכזי להערכה.
מיתוס היופי, כפי שמשתקף כיום מבין הפרסומות, הטלוויזיה, אגדות הילדים, בובות המשחק, האופנה והתקשורת בכללותה, משמש כראי החברה ומציג לנו תמונה עגומה למדי.
הדימויים הנכללים בייצוגים אלו, הינם רזון קיצוני (שלא היה כמותו בהיסטוריה), כשהסטנדרט הולך ונהיה נמוך יותר, עור פנים חלק ונקי מקמטים, שיער שופע ונקי משיער אפור. הזקנה, אינה חלק מן המאה העשרים ואחת. האנטי אייג'ינג הפך תעשייה גדולה נגד הזקנה, כזו המגלגלת המוני כספים.
נדמה כי מיתוס היופי הנוכחי, מצריך מאיתנו המון אנרגיה, זמן, כוח רצון וכסף.
הרושם הוא, כי ליופי הטבעי אין מקום בעולמנו כל עוד על עלינו להתאמן בכפייתיות, להתאפר, לכסות שיער לבן, להיענות לאידיאל הרזון, למרוט שיער גוף "מיותר", להחליק את העור, להעלים קמטים וכדומה. התופעה, יוצרת ברובה הבנייה חברתית, כזו המשקפת עבור גברים ונשים, נערים וילדים בעולם המערבי כיצד עליהם להיראות.
האידיאל אינו אנושי, הוא דורש מאיתנו לחיות במצוקה פסיכולוגית מתמשכת ובהחוסר השלמה ואהבה עם העצמי האותנטי.
מכיוון שלאדם ישנו צורך בהיראות ובשייכות, מגיעה הכניעה והצייתנות לאידיאל מחוסר ברירה. מחיר ההתנגדות הוא כה כבד, ועלול לעלות בלעג, הדרה והיעלמות חברתית.
הביטויים הקליניים שאידאל היופי מביא איתו הם הפרעות אכילה, עיסוק אובססיבי בספורט ובאסתטיקה, דיכאון וחרדה, דימוי עצמי נמוך ותפיסה עצמית פגומה, חולשה ומצוקה נפשית והשקעת אנרגיה נפשית שבאה למעשה על חשבון עיסוקים אחרים.

דימוי עצמי ונשים

 

%90 מן הנשים כיום, אינן מסוגלות לעמוד באידיאל זה מבלי להרעיב את עצמן. משקל הגוף ה"אופנתי" כיום, נמוך ב-25% ממשקל הגוף הבריא של האישה.
מרבית הנשים חיות בחרדה מתמדת מפני השומן, מפני הזקנה, בחרדה מן עצמן, פן יחטיאו ולא יעמדו באידיאל היופי. נדמה כי יצאנו במלחמה כנגד הטבע, כנגד עצמנו.
מחיר ההתנגדות וחוסר ההשלמה עם הטבע, הכניעה לאותו אידיאל מוכתב, גורם למרבית הנשים לחיות בתיעוב עצמי, המופנה ברובו אל גופן. אין זו משימה קלה למצוא אישה המעריכה כראוי את בן לוויתה הקרוב ביותר – את גופה.
נדמה כי אין אישה החסינה מדחייה עצמית כשמדובר ביריכיים, ישבן וחזה. העובדה כי אלו איברים נשיים במיוחד, משמעותית וחושפת את הפחד והבוז של הנשים כלפי טבען הנשי.
נדמה כי נשים חיות בדיכוי מתמיד. חשיבה מתמדת על כל דבר שהן אוכלות. הרעבה עצמית, אנורקסיה והפרעות אכילה נוספות, סלידה בעת התבוננות במראה הן חלק מהותי בחיי האישה בעולמנו.

טיפול בדימוי עצמי נמוך
קורבנות לאידאלים ותכתיבים חברתיים אודות יופי ודימוי עצמי, ותופעות הלוואי שהם מביאים איתם היא אפשרות אחת. אך ישנה אפשרות נוספת. אפשרות לחיות בחירות בסיסית לאהוב את עצמנו, את גופנו, חירות לאכול, ולהקדיש את מרבית האנרגיה שלנו לעשייה, יצרנות, מימוש עצמי ונחת.
באמצעות טיפול מתאים ניתן לסלק מחשבות שווא ותפיסה עצמית שלילית, העלאת מודעות והשלמה עם העצמי האותנטי. ניתן לטפל ולהפתר מהפרעות אכילה, ועיסוק אובססיבי במראה ובאישיות בקלות וביעילות.
שיחות פסיכותרפויטיות בעלות אופי רגשי עמוק, עבודת מודעות, ושימוש בכלים מעולם האומנות, טכניקות של ה"אור הלבן", אנ.אל.פי, ותרגילים שונים ליישום נמצאו כיעילים ומסייעים להעלאת הדימוי והתפיסה העצמית, וכמובן גם העלאת הבטחון העצמי.