מהי התנהגות פאסיבית אגרסיבית?

התנהגות פאסיבית אגרסיבית היא למעשה דרך התמודדות ותגובה למצבים רגשיים שונים במערכות יחסים שונות.

לרוב מתבטאת מול דמויות סמכות, מול המין השני, בני זוג ומול ההורים.

לפאסיב אגרסיב סגנונות שונים, בהם מי שעומד מול "דמות הסמכות" מאבד את היכולת שלו להתנגד, להביע כעס, להגיד את דעתו או פשוט להגיב. הוא "בולע" את רצונותיו האמיתיים, משתתק או קופא. זהו מצב הפאסיב.

לאחר השתתקויות ממושכות, והחזקה של הכעס והתסכול, מוצא הרגש את דרכו החוצה ועלול להתבטא בצורה אגרסיבית או תוקפנית. התגובה נתפסת בעיקר תוקפנית עבור האדם עצמו, כיוון שרגיל לזהות את עצמו כאדם רגוע, שקול, סבלני, מקבל, מכיל ואוהב.

פעולות אגרסיביות יכולות להתבטא בחיתוך חד של הקשר, בהיעלמות, הימנעות, התפרצות האשמה, או בכעס המופנה פנימה.

מה שנמצא מתחת, הוא קושי גדול להתעמת או להתווכח, ובגדול – קושי בהבעת כעס.

אנשים בעלי תגובת "פאסיב אגרסיב" נוטים לאבד את עצמם בתוך קשרים. הם חווים עצמם קטנים יותר מהאחר שבקשר או תופסים אותו כבעל סמכות. הם מבטלים או מתכחשים בצורה לא מודעת לרצונות, לתשוקות ולרגשות האמיתיים שלהם. באופן מסויים מנותקים ומרצים. הם נוטים להתבלבל, לא לדעת, לספר הרבה סיפורים ותיאורים מעורפלים, נוטים לשכחנות, דחיינות, עקשנות, הימנעות, פחד מסמכות, מאינטימיות ותלות.

מאידך, הם בעלי רגישות ויכולת אמפטית מאוד גדולה, מסוגלים בקלות להכנס לנעליהם של אחרים, להבין מה האחר מרגיש ולמה הוא זקוק. יכולת המתחדדת בעקבות יכולתם לרצות אחרים.

 

טיפול בפאסיב אגרסיב

בטיפול בהתנהגות הפאסיבית אגרסיבית, נטפל בגורמים שיצרו את התגובה הפאסיבית אגרסיבית, נלמד ונתרגל דרכי תגובה והתנהגות אקטיביים ואסרטיביים דרך כלים מעשיים, נלמד להביע כעס ותסכול בדרכים יעילות, נתחבר לרגשות ולרצונות האמיתיים שלנו ונפתח אורח חיים בריא וחיוני.